Grondbeginselen van e-mail marketing

Probeer je meer winst te behalen uit bestaande relaties? Denk dan eens aan e-mail marketing. Deze vorm van reclame richt zich specifiek op klanten die zich al in je netwerk bevinden. Ze hebben zich aangemeld voor een nieuwsbrief, hebben zich opgegeven voor een evenement of hebben meegedaan aan een prijsvraag. Deze mensen zijn al geïnteresseerd en hebben slechts een klein duwtje nodig. E-mail marketing komt in verschillende vormen:

  • Nieuwsbrieven
  • Eenmalige acties
  • Transactionele mailingen
  • Event-driven mailingen

Een groot gedeelte van je klantenbestand heeft zich waarschijnlijk aangemeld voor je nieuwsbrief. Op deze manier is hun e-mailadres bij jou in de database terecht gekomen. Je kunt daar, met het oog op e-mail marketing, nu twee dingen mee doen. Je kunt in de nieuwsbrief advertenties opnemen, of je kunt de nieuwsbrief toespitsen op de interesses van je klanten. Normaliter verdient de tweede variant de voorkeur. Stel je voor: je bent de uitgever van een maandelijks blad over tuinieren. Je hebt verschillende contracten gesloten met webshops en noemt hen op je site. Voor ieder verkocht product, stijgt jouw aandeel van de winst. Je kunt nu in je nieuwsbrief direct linken naar de betreffende producten en zo leads aan te sporen deze artikelen te kopen. Wat je echter ook kunt doen, is een leuk artikel in je nieuwsbrief opnemen, bijvoorbeeld: ’10 redenen om deze zomer je tuin onder handen te nemen’. Klanten lezen het artikel, raken geïnteresseerd en besluiten vervolgens tuinartikelen aan te schaffen. Op deze manier plant je een idee, waar je op den duur meer uithaalt dan één advertentie. Bij iedere nieuwe aanschaf zal de klant nu aan jouw artikel denken en dus via jou bestellen. Het hierboven geschetste voorbeeld is natuurlijk slechts één van de manieren waarop je e-mail marketing kunt inzetten in jouw organisatie. Het is verstandig contact op te nemen met een professioneel marketingbedrijf om een persoonlijke campagne uit te stippelen. Neem bijvoorbeeld contact op met Team Nijhuis, via https://teamnijhuis.com/nl/e-mail-marketing/. Zij helpen je graag bij het ontwikkelen van een eigen plan.

 E-mail marketing en eenmalige evenementen

Je kunt email marketing ook inzetten voor een eenmalig evenement. Benader je klantenkring om mee te doen aan een speciale actie, of zich op te geven voor een uniek evenement. Je bereikt zo snel een grote groep mensen die gemotiveerd zijn mee te doen. Je kunt er ook voor kiezen om te wachten tot relaties zich zelfstandig aanmelden, om vervolgens een mail te sturen met de details van het evenement. Dit heeft een belangrijk voordeel: je klantenbestand raakt niet in de war, wat altijd een gevaar is bij e-mail marketing Een voorbeeld: je geeft een groot feest in de buitenlucht. Bezoekers van dit feest zijn mogelijk helemaal niet geïnteresseerd in tuinartikelen, maar hebben gewoon zin in een gezellige avond. Wanneer zij zich aanmelden voor de nieuwsbrief, stuur je meer e-mails die geen effect hebben. Hierdoor gaat de theoretische prijs per e-mail omhoog. Door je reguliere e-mailbestand gescheiden te houden van een eenmalig evenement voorkom je dit probleem. Je kunt natuurlijk altijd je eigen koers varen!

Resultaat bij de hand

Wanneer je een e-mailcampagne opzet kun je precies zien welk effect dat heeft. Je ziet hoeveel mensen de mail hebben geopend en waar zij op hebben geklikt. Ook zie je bijvoorbeeld of ze hebben doorgeklikt naar de webwinkel van een aangesloten sponsor. Als je al deze gegevens combineert krijg je een heel compleet beeld van het succes van de e-mail marketing. Ben je op zoek naar professionele hulp bij het opzetten van een reclamecampagne? Team Nijhuis heeft alle kennis in huis om jou te helpen met e-mail marketing!